måndag 23 mars 2020

Mysterieklubben och det hemliga rummet

Länk till adlibris och bokus
Patrik Bergström har tillsammans med illustratören Filippo Vanzo skapat en ny spännande serie för lågstadiet fylld med mysterier och action. Första boken heter Mysterieklubben och det hemliga rummet och berättar om Amanda som mitt under sommarlovet flyttar till den lilla staden Vilunda. Det händer inte så mycket i den lilla staden och det finns inte så många nya kompisar att träffa mitt under sommaren när många är bortresta. Rätt trist med andra ord. Som tur är har Amanda upptäckt något spännande med sitt nya rum. Bakom en vägg döljer sig en hemlig ingång till ett dolt rum uppe på vinden. Rummet är sparsamt möblerat, där finns ett gammeldags kassaskåp (låst så klart) och på en av väggarna i det dolda rummet har någon karvat in "MK 1950".

Grannen Holger, en äldre herre som Amanda lär känna, låter Amanda förstå att han känner till det dolda rummet och snart har han också berättat om Mysterieklubben som han och hans kompisar startade när de var unga. Bara de som var tillräckligt modiga och kloka fick vara med. Och tillräckligt kloka och modiga är precis vad Amanda och hennes nye kompis Carl visar sig vara när de ett par dagar senare lyckas förhindra att en tankbil exploderar i hamnen mitt under Vilundacupen som samlat massvis med människor i hamnen.

Fallet med den brinnande tankbilen blir nya Mysterieklubbens allra första fall och som belöning får Amanda och Carl nyckeln till det låsta kassaskåpet i det dolda rummet.

Det här med dolda rum, lönndörrar och lönnfack har alltid fascinerat mig och därför tycker jag så klart att bara idén med ett helt dolt rum är fantastiskt spännande. Att boken dessutom kryddas med ytterligare mysterium gör bara saken ännu bättre. Mysterieklubben och det hemliga rummet är en spännande inledning på vad jag förmodar kommer att vara en minst lika spännande serie. Tre delar har hittills kommit ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar