fredag 26 juni 2020

Bergtagen

Länk till adlibris och bokus
I Järvhöga, en småstad i Jämtlands skogar, ligger en anrik internatskola dit familjer med pengar skickar sina söner för att få en gedigen gymnasieutbildning. Julia, som är uppvuxen i Järvhöga, går själv på den allmänna gymnasieskolan men blir som så många andra på orten starkt berörd av nyheten om läroverkseleven Markus som försvunnit spårlöst. Polisen och Missing people drar igång ett stort sökpådrag men utan resultat. När Julia kommer i kontakt med Emil, Markus rumskompis, engageras hon i fallet ytterligare. Emil tycks anklaga sig själv för Markus försvinnande och Julia bestämmer sig för att hjälpa och stötta Emil.

Parallellt med dessa händelser håller Julia på att skriva ett större gymnasiearbete om Järvhögas historia och det är på så vis hon får kännedom om tidigare fall med försvunna pojkar i Järvhöga. Tydligen är det inte första gången en ung man eller pojke går ut i skogarna och bara försvinner. Bland de äldre i Järvhöga, de som varit med länge, är det bara så det är.

När sökandet efter Markus läggs ned vägrar Emil ge upp och Julia dras med i hans kamp mot klockan och att hitta Markus vid liv.

Berättelsen i nutid varvas med händelser i Järvhöga från 1960-talet, händelser som fick internatskolan att stänga igen, och som i allra högsta grad är sammanflätade med det som händer i nutid i Järvhöga.

Bergtagen är första delen i Järvhögatrilogin. Tyvärr blev jag själv inte riktigt lika bergtagen som jag blivit av annat jag läst tidigare av Camilla Sten. Djupgraven-trilogin som hon skrivit tillsammans med Viveca Sten är till exempel en favorit och Staden tyckte jag också väldigt mycket om. Men även om jag gillade miljöerna som Sten bygger upp med internatskolan, småstaden och skogen så sticker tyvärr Bergtagen inte ut så pass mycket att jag känner mig sugen på att läsa de kommande fortsättningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar