onsdag 21 februari 2024

En förbjuden bok

Länk till adlibris och bokus
Elvaårige Donovan har från skolan tagit hem boken Äventyrarna. Det är en bok som hela klassen ska läsa och nu har han lagt den i köket medan han kollar på tv. Donovans mamma hittar boken, bläddrar i den och läser lite och förbjuder sedan Donovan att läsa Äventyrarna. Riktigt upprörd verkar hon vara, hon tar kontakt med rektorn som får Donovans lärare att pausa klassens gemensamma läsning av Äventyrarna i väntan på att skolrådet ska avgöra huruvida boken är lämplig att läsa i skolan. Donovan fattar ingenting. Det är ju bara en berättelse om två killar som försöker stoppa en skurk. Eller är det inte det? 

Det visar sig att ett sidospår i berättelsen handlar om att huvudpersonerna eventuellt är kära i varandra och det är detta som väcker sådan uppståndelse, inte bara hos Donovans mamma, för hon får med sig andra föräldrar och snart delar frågan om bokens lämplighet hela stan. 

Parallellt med berättelsen om att förbjuda boken Äventyrarna får läsaren även ta del av kärlekshistorian mellan de två klasskamraterna Gideon och Roberto men man får även läsa utdrag ur Äventyrarna. Här är alltså tre berättelser i en, men alla tre berättelser hör samman och bildar en större berättelse. 

David Levithan är en favorit hos mig, jag älskar hur han bryter mot det stereotypa och hur han så självklart visar hur vårt samhälles normer i många fall utesluter en stor grupp människor. Med det sagt så måste jag ändå erkänna att jag inte var överentusiastisk varken under eller efter läsningen av En förbjuden bok. Jag tror det är det här med tre parallella perspektiv som ställer till det lite för mig, jag måste erkänna att jag till en början hade lite svårt för att skilja berättelserna åt. Och om jag tänker så, så är jag rädd för att många läsare ur den tänkta målgruppen kommer att ha svårt för att se helheten med de tre berättelserna. Men En förbjuden bok känns inte desto mindre som en viktig och relevant bok och jag tror att om den läses i grupp så kommer den att kunna generera många intressanta diskussioner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar