tisdag 12 april 2022

Den trolovade

Länk till adlibris och bokus
Den unga Lady Hollis är uppvuxen vid hovet på Keresken Castle och strävar liksom alla andra av adelns döttrar att vinna den unge kung Jamesons hjärta. När det står klart att Hollis faktiskt verkar vara den kandidat som tycks bli kungens trolovade tror hon knappt på det, men är givetvis överlycklig. En dröm ser ut att gå i uppfyllelse. 

Men att vara kung Jamesons trolovade tvingar Hollis att inse att hon också måste bli någon annan än den hon verkligen är. Allt kompliceras ännu mer då hon träffar en ung man som flytt från ett rivaliserande kungadöme och som får Hollis att inse hur äkta kärlek skulle kunna kännas. 

Tycker man om smäktande romantik, beskrivningar av flärd och fest och framförallt vackra klänningar, så är detta rätt bok. Personligen tycker jag att det blir något ytligt och ointressant och efter att ha läst Den trolovade så konstaterar jag att jag faktiskt tyckte bättre om Ceremonin av samma författare (som jag egentligen inte heller direkt höjde till skyarna). Jag får dock ge Kiera Cass cred för att hon tycks ha en högre ambition med att skildra politiska maktspel, något som ju förekommer i både The selection-bokserien såväl som i den här romanserien. Men tyvärr blir inte heller det tillräckligt spännande. 

Kiera Cass fortsätter berättelsen om Hollis och maktkampen mellan de två kungarikena Coroa och Isolte i Den förråda,  men jag slutar läsa här. 

Tack till Modernista för recensionsexemplaren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar