lördag 8 januari 2011

favoriter 2010


Mina absolut favoriter från 2010 är måhända inte böcker som gavs ut just förra året men väl böcker som jag läste under 2010.

Markus Zusaks Boktjuven kommer länge att vara en absolut favorit hos mig. Så välskriven och en riktigt fängslande berättelse som berörde. Liesel lämnas av sin mamma hos fosterföräldrar i en mindre tysk by mitt under andra världskriget. Hon plockar upp en bok bredvid sin brors grav, dödgrävarens handbok, och detta blir den första bok Liesel stjäl. Hon blir fascinerad av böcker och läsning och hon fortsätter i hemlighet att sno böcker från bokbål, borgmästarens bibliotek och varhelst hon kommer över dem. I källaren hos Liesels fosterföräldrar gömmer man en judiska man. Och Liesel tar ner omvärlden till honom för att han ska få uppleva mer än de fyra betongväggarna i källaren. Det är en otroligt fängslande berättelse som jag nog så småningom kommer att läsa om.

En bok som fick mig att gråta som aldrig förr (när jag läst en bok dvs) var Jenny Downhams Innan jag dör.
16-åriga Tessa har leukemi och är väl medveten om att hon kommer att dö. Hon är inte speciellt rädd för att dö, men hon är inte redo för att dö. Än. Det är så mycket som hon skulle vilja hinna med att göra, uppleva och prova på innan hon dör. På väggen ovanför sin säng skriver hon det som hon allra helst vill uppleva innan hon dör. En hel lista blir det och överst på listan står att förlora oskulden. Tessas bästa kompis lovar Tessa att hjälpa henne att genomföra allt som står på listan. Oavsett vad. Som läsare får man följa Tessas sista månader i livet. Det är dagar då hon är redo att ge upp och dagar då hon kämpar och nästan känner sig som frisk. Boken handlar om viljan att leva fullt ut men samtidigt om att ta farväl av livet. Väldigt vackert och känslosamt.

Min introduktion till genren som kallas prosapoesi gick genom Gunnar Ardelius Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket. En bok om den första kärleken och det är så himla vacker skrivet så jag blev helt kär i boken. Morris och Betty möts och upplever tillsammans den första riktigt stora och intensiva kärleken. Den som gör att man blir helt uppslukad av varandra och inget annat känns viktigt. Men kärleken kommer att krossa hjärtan så småningom. Har man en gång varit så där upp över öronen förälskad och kär så känner man igen sig på pricken i Ardelius bok. Intensivt och vackert!

Ovanstående böcker är de som gjort störst intryck på mig under förra året. Men några andra favoriter som jag gått och rekommenderat till folk jag känner är Suzanne Collins Hungerspelen (har man läst första delen så måste man nästan läsa de två följande), Kjetil Johnsens Tre-serie var också fängslande, även om jag tyckte att de sista böckerna tappade lite. Pojken i randig pyjamas av John Boyne, Björn Sortlands Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn och Jenny Jägerfelds Här ligger jag och blöder hör också till några av läsfavoriterna 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar