torsdag 24 februari 2011

Kensukes rike

När Michaels föräldrar förlorar sina jobb ser de möjligheten att förverkliga en livsdröm: segla jorden runt tillsammans med familjen. Efter många och långa förberedelser ger de sig av på båten Peggy Sue, mamma, pappa, Michael och hunden Stella. Men föräldrarnas livsdröm blir en mardröm när Michael en natt tillsammans med hunden Stella försvinner i vågorna. Michael sveps iväg och är säker på att han kommer att dö men han vaknar upp i dagsljus på en öde strand. Och Stella har också klarat sig. Men de har ingen chans att överleva utan varken vatten eller mat. Michael letar febrilt utan att få tag på vare sig det ena eller det andra. Men när den utsvultne och törstige Michael vaknar upp nästa morgon så finner han att någon har ställt fram vatten och mat till honom. Någon mer finns på ön men denna någon vill inte ge sig tillkänna till en början. Efter ett tag lär Michael dock känna sin hjälpare, japanen Kensuke har i många år överlevt på den öde ön och har lärt sig leva i ensamhet. Han vill inte tillbaka till civilisationen och förbjuder Michael att tillkalla hjälp. Michael börjar sakteligen vänja sig vid livet på ön, men han saknar sina vänner och sin familj och undrar om han någonsin kommer att få återse dem.

Kensukes rike av Michael Morpurgo känns som en klassisk äventyrshistoria som nog kan vara spännande för framförallt mellanstadiet. Den berör också vänskapen mellan Michael och den gamle Kensuke och hur denna utvecklas trots generationsskildnader och språkförbistringar. Tonen i berättelsen gör att historien känns "som på riktigt". Det är den vuxne Michael som är berättare och minns tillbaka på sin tid på ön. Just när jag läst ut boken tänkte jag att den var rätt bra, men nu när jag ska skriva om den så kan jag inte riktigt sätta fingret på vad jag gillade. Jag nöjer mig nog med att sätta ett medelbetyg på den helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar