onsdag 9 mars 2011

Botanisering bland lättlästa böcker

Jag har hunnit med en rad lättlästa böcker den senaste tiden. Den senast lästa, Britt Engdals När natten är som mörkast (LL-förlaget) är en spökhistoria i vilken 13-årige Max blir hemsökt av ett spöke. Flera nätter i rad vaknar han av att en vit kvinnlig gestalt står vid hans säng. I skolan har man ägnat sig åt släktforskning och Max har jobbat med Amanda, klassens snyggaste tjej. Tillsammans har de funnit att Amandas släkting för länge sedan blev dömd för att ha dödat sitt eget barn. Spöket som visar sig för Max om nätterna visar sig vara just den här släktingen och det är något hon vill säga honom. När natten är som mörkast är inte så kuslig, men lyckas fånga en mystisk stämning väldigt väl tycker jag. Texten är luftig men mängden text gör att boken känns lite mer som en "vanlig" bok snarare än en lättläst tycker jag. Ett plus för det snygga omslaget dessutom!

En annan spökhistoria är Kortets hemlighet av Ewa Christina Johansson (Hegas). Ella och hennes familj tillbringar sommaren i ett hyrt torp i en liten by. Ella börjar snart uppleva märkliga saker och mystiska spelkort dyker upp lite här och var. Ella får reda på att den lilla byn bär på en mörk historia som inbegriper stöld och mord. Men det är något med historian som stämmer. Kortets hemlighet var spännande läsning med ett väldigt driv i berättelsen. Och helt klart kusligare än Engdals bok. Kortets hemlighet är en fristående fortsättning på Tavlans hemlighet som jag givetvis blev sugen på att läsa också.

På Nypon förlag har En blodig knoge av Thomas Halling getts ut. Boken är mycket tunn men lämnar å andra sidan utrymme till diskussion. Den korta berättelsen handlar om våld och främlingsfientlighet.

Ytterligare en rätt så kort berättelse är Joanna Kenricks Lögner (Argasso) som jag gillade väldigt mycket. Kate och Shannon är bästisar. Men när Kate blir ihop med Dan anar hon att Shannon inte är så glad för sin kompis skull som hon verkar. Jag gillade att berättelsen trots ett tydligt avslut ändå lämnade ett rätt så öppet slut. Jag fastnade väldigt lätt i den här berättelsen också så därför får den en gott betyg av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar