torsdag 7 april 2011

Gilla böcker, gilla Sara Ohlsson!

Jag vill läsa mer! Men nu har jag läst ut Sara Ohlssons debutbok med den fantastiska titeln Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag. Olivia blir efter tre år dumpad, utan förvarning, av John. Johns skäl till dumpningen är åldersskillnaden, hon är 17, han är 21. Under tre år har de varit det perfekta paret. Olivia vet knappt vem hon är utan John och är helt förkrossad. Med hjälp av sina polare försöker hon ömsom komma över John och ömsom smida planer för hur hon ska vinna tillbaka honom. För att överleva saknaden av att inte ha en annan kropp nära börjar hon träffa andra killar, men snart går snacket i skolan och bland bekantskapskretsen. Vad håller hon på med egentligen? Olivia är livrädd för att få rykte som skolans nya slampa, men varför bry sig? Varför kan man inte få skratta när man är glad, gråta när man är ledsen och ha sex när man är kåt?

Ju närmare slutet jag kom märkte jag hur orolig jag blev för att det skulle bli en vändning i berättelsen och sluta sockersött. Men icke, tack och lov. Det hade förstört hela boken för mig och lämnat mig väldigt besviken. Nu tycker jag tvärtom att den slutar riktigt bra.

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag är skriven med humor och mycket känsla. Jag gillar de korta styckena som fungerar lite som små glimtar av Olivias känslor och tankar och som hjälper till att ge Olivias karaktär så mycket personlighet.

Undrar hur länge det kommer att dröja innan jag läser om boken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar