söndag 4 december 2011

Besatt

Anne Cassidy är skicklig på att skapa spännande thrillers och Besatt är inget undantag. I alla fall inte om man tar sig igenom första halvan av boken. För Besatt börjar lite långsamt, jag tyckte först inte att berättelsen verkade så spännande som baksidestexten lovade, och trots det faktum att man redan på första sidorna får veta att någon bragts om livet. Det är först efter andra halvan som jag tycker spänningen börjar bli riktigt tät och ger mer driv i berättelsen.

Sextonåriga Ellie har varit kär i grannkillen Carl hur länge som helst. De är kompisar, känner varandra väl och umgås flitigt. Det har till och med hänt att de hånglat med varandra, men för att inte riskera att bli sårad eller förlora Carl så har Ellie aldrig vågat berätta för honom vad hon verkligen känner. Istället spelar hon oberörd och flörtar och hånglar med andra killar. När en ny tjej börjar i skolan, den snygga amerikanska Sandy, faller Carl för henne. Ellie hoppas att det, precis som med så många andra av Carls förälskelser, är en snabb övergående fas, men den här gången tycks det vara på allvar. Svartsjukan växer inom Ellie. Hon jämför sig med den snygga, sprudlande Sandy och känner sig mer än otillräcklig. Hon måste få Carl att börja se henne igen! Genom att manipulera både Sandy och Carl och spela ut de båda mot varandra tänker Ellie att hon ska lyckas sätta stopp för deras förhållande. Men Ellie går för långt. Alldeles för långt.

Jag sympatiserar till en början med den alldagliga och lite inåtvända Ellie.  Men ju mer besatt hon blir av Carl desto mindre tycker jag om henne. Cassidys porträtt av Ellie är väldigt nyanserat och skickligt tecknat. Utan att avslöja hur boken slutar så vill jag ändå säga att jag gillar det. Det påminner lite om den grekiska tragedin. I Besatt finns det inga vinnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar