lördag 14 januari 2012

Bokåret 2012

 Nytt år! Nya böcker och bokhändelser att se fram emot! Detta längtar jag mest efter första halvan av 2012:

Januari: 
Shaun Tans The Lost Thing kommer ut i svensk översättning under titeln Borttappad. The Lost Thing är även känd som filmen som fick Oscar i kategorin animerad kortfilm 2011. Älskar verkligen Tans fantastiska illustrationer med alla fantasifulla varelserna!

X-publishing ger ut en av mina favoritförfattare, David Levithan och hans Liten parlör för älskande. Gillar skarpt Levithans smarta och kvicka språk och då jag fallit som en fura för allt annat jag läst av honom (ibland i samarbete med Rachel Cohn), så tror jag inte att Liten parlör för älskande kommer att göra mig speciellt besviken. 

Kate DiCamillo skriver fantastiska eftertänksamma och kloka barnböcker. Speciellt Edward Tulanes fantastiska resa och Trollkarlens elefant har gjort intryck på mig. Nu är det dags för Tigern.

Anne Plichota & Cendrine Wolf, Oksa Pollock - Det sista hoppet är en bok jag har stora förväntningar inför. Oksa har varit 2011 års boksnackis i Frankrike och handlar om Oksa som flyttar med sin familj från Paris till London. Strax efter flytten upptäcker Oksa att hon kan få saker att börja brinna och till och med explodera! Av sin mormor får Oksa veta en väl bevarad familjehemlighet som Oksa spelar en betydande roll i - allt hopp står nu till Oksa att utmana onda krafter som tvingat familjen i exil.

Februari:
En film som (enligt imdb.com, hittar dock ingen info från svenska biografer) har premiär i februari är Extremely high and Incredibly close. Har länge länge tänkt läsa Safran Foers Extremt högt och otroligt nära. Efter att ha sett nyheten om att boken filmatiserats har jag tagit mig samman och lånat hem boken. Nu återstår bara att läsa den också.

Mars: 
23 mars är det äntligen dags för Hungerspelen att ha premiär. Som jag har väntat! Kan lugnt påstå att det lär bli årets biohändelse för min del.

I bokväg ser jag dock mest fram emot Mårten Sandéns Ett hus utan speglar samt Lisa Bjärbos Allt jag säger är sant.

April:
I April kommer två efterlängtade fortsättningsdelar. Först och främst tänker jag på andra delen i Engelsforstrilogin: Eld, av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren. Men andra delen av Kjetil Johnsens Den 4:e parallellen släpps även denna månad: Carringtonkatastrofen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar