måndag 21 maj 2012

Miss Peregrine's home for peculiar children

Ransom Riggs Miss Peregrine's home for peculiar children är en smått kuslig och gåtfullt berättelse som fängslar, inte minst tack vare de gamla vintagefotografierna vars motiv Riggs skapat sina karaktärer från.

Som liten avgudar Jacob sin farfar Abe och han älskar när farfadern berättar historier om när han som liten bodde på barnhem. Farfadern skickades av sina polska föräldrar vid andra världskrigets utbrott, till en liten ö utanför Wales kust. Där växte han upp i Miss Peregrines barnhemsidyll tillsammans med egendomliga barn med besynnerliga egenskaper. Till exempel fanns där en flicka som kunde göra eld med sina bara händer, en pojke med bin i magen som flög ut varje gång han öppnade munnen och en annan flicka som var så lätt att hon var tvungen att gå med tyngder i sina skor för att inte sväva bort. Och som bevis för att barnen faktiskt fanns visade Abe upp gamla svartvita fotografier på de besynnerliga barnen. Men när Jacob kommer i tonåren börjar han tvivla på sin farfars fantastiska berättelser och inser att fotona givetvis måste vara manipulerade. Och farfadern slutar berätta om sin barndom.

Bokens baksida
Men när Jacob hittar sin farfar lemlästad i skogen och får en skymt av ett monster, ett monster som tycks hämtat från hans värsta mardröm, väcks minnena av farfaderns berättelser till liv igen. Medan Abe dör i Jacobs händer viskar han ett kryptiskt meddelande till sin sonson som Jacob förstår har med farfaderns uppväxt på barnhemmet att göra. Som en del av sorgearbetet och för att hantera chocken av att ha bevittnat sin farfars död beger sig Jacob till den lilla ön utanför Wales kust för att söka upp barnhemmets föreståndarinna. Men ingen från barnhemmet finns längre kvar i livet och själva barnhemmet är sedan många år en förfallen ruin. Farfaderns historier tycks allt mer märkliga. Men Jacob kan inte släppa sin farfars sista ord och snart upptäcker han den sällsamma sanningen kring farfaderns uppväxt och de besynnerliga barnen på Miss Peregrine's barnhem.

Miss Peregrine's home for peculiar children är en fantastisk fantasifull och hemskt spännande historia. Riggs miljöbeskrivningar är lysande och intrigen går från mystisk och gåtfull till mörk och hotfull och jag låter mig svepas med helt och hållet, rakt in i de besynnerliga barnens värld. En filmatisering av boken med Tim Burton som regissör tycks vara planerad, vilket i mina öron låter som en synnerligen bra kombination.

4 kommentarer:

  1. Jag blir jättesugen på att läsa den! Men om jag ska köpa den till vårt bibl så blir det på svenska och då får jag vänta till augusti. Bu. Kan man kanske få tigga sig till att låna din bok före dess?

    SvaraRadera
  2. Ska se vad vi kan göra åt saken...

    SvaraRadera
  3. Du är gullig!
    Men så kom jag på att jag nog inte träffar dig på länge (suck) (jag kommer inte till Kerstin) och inte kan jag hålla mig så länge, inte....
    Så jag kollade på Malmö stadsbibliotek och där fanns den inne märkligt nog - jag bara antog att den skulle vara utlånad. Har beställt hit den!

    SvaraRadera
  4. Good for you! Är nog det säkraste och snabbaste alternativet. Då kan jag inte annat än att lyckönska dig till härlig läsning att se fram emot!

    SvaraRadera