torsdag 20 december 2012

Liv & Lovisa

En av mina favoritböcker är Emma Granholms Ett nytt liv på köpet och jag var rätt säker på att jag skulle komma att gilla Liv & Lovisa, också den skriven av Granholm, vilket jag också gjorde, men jag fick inte alls samma svindlande magkänsla och blev inte heller fullt så insugen i berättelsen som när jag läste Ett nytt liv på köpet.

Liv bor i en alldeles för liten lägenhet med sin mamma, som hela tiden måste vända på varje slant för att få ekonomin att gå ihop, och det är sällan Livs mamma har råd att unna Liv, än mindre sig själv, nya saker. Lovisa däremot bor i en arkitektritad villa, har en rik pappa och är både snygg och smart.

Liv och Lovisa går i samma klass. De är varandras totala motsatser och det är ingen hemlighet att de inte tål varandra. Båda tycker det är skönt att de snart slutar nian och därmed slipper se varandra vareviga dag. Det enda Liv tycker är tråkigt med att sluta nian är att hon inte längre kommer att kunna träffa Rick och Tanja varje dag eftersom de alla har valt olika skolor till gymnasiet. Rick och Tanja är de bästa kompisar man kan få och är nästan som en extrafamilj för Liv.

Sommaren efter nian är tänkt att bli den bästa sommaren någonsin i Livs liv. Hon, Tanja och Rick ska åka till Mallis i sex veckor och bara ha hur kul som helst. Liv har sparat i ett helt år och lyckats få ihop så mycket att hon ska kunna klara både resa och fickpengar. Men sommaren efter nian blir istället Livs värsta sommar någonsin. Och allt börjar med att hennes mamma blir tillsammans med Lovisas pappa.

Liv är bokens huvudsakliga berättare, men i kortare dagboksstycken får man även Lovisas version berättad för sig. Liv framstår verkligen inte som någon sympatisk tjej, annat än i relationerna till sina vänner och sin mamma, som betyder mycket för henne. Hon är verkligen utstuderat elak mot Lovisa och hennes beteende tycks inte bottna i något annat än ren skär avundsjuka och osäkerhet kring sin egen person. Och medan Liv tycks ha problem att tygla sin ilska så är Lovisas problem snarare att hon är för behärskad och aldrig säger ifrån. Granholm gör trots ytterligheterna både Livs och Lovisas karaktärer trovärdiga men jag saknar trots allt det där lilla extra drabbande som Ett nytt liv på köpet har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar