torsdag 3 januari 2013

ABC och mycket mer

Nina Ulmaja tilldelades Augustpriset i kategorin bästa barn- och ungdomsbok 2012 för ABC å allt om D. Och boken är väl värd sitt pris. Ulmaja vänder utan och innan på våra bokstäver, förklarar deras ursprung och varför de ser ut som de gör och berättar en massa annat som har med bokstäver, skriftspråk och alfabet att göra. Jag som redan tycker att språk, språkhistoria, bokstäver, ord och alfabet är intressant tycker det är jätteroligt att friska upp kunskaperna men också lära mig en hel del nya saker. Jag kände till exempel inte till att det finns ett eget alfabet (semaforalalfabetet) som man kan använda för att skicka meddelanden enbart med hjälp av sina armar, att Maldiverna använder ett eget skriftspråk trots att man inte är fler än 370 000 invånare eller att det faktiskt är enklare att lära sig de små bokstäverna i alfabetet först eftersom de stora bokstäverna är mer lika varandra och därmed lättare att blanda ihop.

Vid första anblicken så kan ABC å allt om D tyckas vara som vilken ABC-bok som helst, men denna riktar sig inte till de minsta eller de som håller på att lära sig läsa. Detta är en gedigen och väl genomtänkt faktabok för låg-, mellan-, högstadiet, men också för vuxna, som också kan användas som ett uppslagsverk. Layouten är snygg och varenda sida känns intressant och fångar min uppmärksamhet. Och trots att boken är väldigt uttömmande på fakta så blir jag ändå sugen på att lära mig mer och just att boken väcker nyfikenhet och vetgirighet är ett nog så gott betyg. ABC å allt om D är på det hela taget en väldigt trevlig och bläddervänlig bok som jag önskar funnits tillgänglig för mig när jag var yngre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar