måndag 6 januari 2014

Bokfilmer att se fram emot 2014

2014 bjuder inte bara på nya boktitlar att se fram emot, utan också nya filmer som är baserade på böcker! Här är några filmer att längta efter!

Först och främst Boktjuven! Jag hade en vag plan om att hinna läsa om denna min favoritbok nu i jul, men tiden räcker ju som alltid aldrig till. Och sen är det kanske också bra att inte ha boken i alltför färskt minne när det är dags att se filmen. För jag vill absolut se Boktjuven, även om jag nog kommer att gå till biografen med en blandning av förtjusning, förväntan och mest oro för att filmen inte ska leva upp till boken. 28 februari är det premiär.





En annan storfilm som jag verkligen jättemycket ser fram emot är Divergent som har premiär den 21 mars.



Men för att se första delen av sista delen (Varför, VARFÖR, måste filmbolagen alltid dela upp sistadelarna i två delar!) Hungerspelen - Mockingjay kommer jag att behöva vänta ända till november. Suck!
John Greens The fault in our stars, eller som den heter på svenska, Förr eller senare exploderar jag, går upp på bio i USA i juni. Jag kan bara be en stilla bön om att filmen går upp även här i Sverige.

Gillian Flynns Gone girl är planerad att gå upp på biograferna i USA i början av oktober. Även om filmen inte distribueras i Sverige (vilket jag inte har nån kännedom om) så ger det mig i alla fall en sporre till att läsa boken.

Och så hittade jag att Lois Lowrys fenomenala bok The Giver ska bli film (På svenska: Den utvalda) med en hel del stora namn, bland annat Taylor Swift, Meryl Streep, Alexander Skarsgård och Jeff Bridges. Och jag bara hoppas, hoppas att detta kan föranleda att boken kommer i nytryck på svenska! För detta är en bok jag hemskt gärna skulle vilja köpa in till mitt bibliotek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar