söndag 12 januari 2014

Hysteriskt kul i små portioner

finns bl.a. hos adlibris eller bokus
Angus, thongs and full-frontal snogging är första boken i serien Confessions of Georgia Nicolson av Louise Rennison, som tydligen var (eller är) en stor humorsuccé i Storbritannien. 

Fjortonåriga Georgia lever ett ganska normalt och turbulent tonårsliv, ibland lyckat, ofta mindre lyckat, som hon frikostigt delar med sig av i dagboksform. Vi får en tonårs-gott-och-blandat-påse med killar, skönhetstips, hur man lär sig kyssas, elaka lärare, kompisar och göra-bort-sig-situationer. Förutom detta så läggs en stor del av dagboksanteckningarna på Angus, familjens katt, som är stor som en mindre labrador och skrämmer pälsen av grannens pudel, och bästa kompisen Jas, som blivit lite för mycket upptagen av att vara intresserad av Tom och mindre intresserad av att hjälpa Georgia med att bli tillsammans med Toms storebror Robbie.

Det är alltsammans väldigt roligt. Fnissa och skratta-hög-roligt till och med, som till exempel när Georgia berättar hur hon råkade raka av sig sina ögonbryn lagom till att höstterminen skulle börja igen. Hon skulle ju bara plocka till dem lite snyggt. Men efter ett tag blir det lite samma om och om igen, och jag kommer fram till att boken för min del funkar bäst att läsas i mindre portioner. 

En del av det som Georgia skriver om känns ibland aningens daterat. Boken kom ut redan 2001 och jag tror inte nån tonåring idag vet vem Boyzone är. Och Leo di Caprio och Brad Pitt är väl karlar som kvinnor i min ålder suktar efter, inte tonårstjejer? Men tonen tror jag fortfarande går hem! Det är roligt och bjuder på igenkänning (om än ibland mycket tillskruvat).

Jag har uppenbarligen läst den amerikanska utgåvan av boken, och därför har mitt exemplar ett litet förord av Georgia själv, i vilket hon påminner om att man kan kolla upp brittiska uttryck, företeelser och slang längst bak i boken i Georgias egna ordlista. En ordlista som bara i sig är underhållande att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar