söndag 13 april 2014

Oförutsägbar till sista sidan

Finns t.ex. på adlibris eller bokus
Ända sen vi i min bokcirkel läste Mörka platser av Gillian Flynn har jag varit riktigt sugen på att läsa Gone Girl, denna bästsäljare som det snackades och bloggades så himla mycket om i höstas. Och nu när också jag har läst Gone Girl, så får jag nog allt hålla med om att den är värd sin topplacering på bästsäljarlistorna. Det är en fantastiskt bisarr historia som Flynn lägger fram, men det är en historia som hon likväl lyckas presentera på ett fantastiskt trovärdigt vis. Det är sjukt, men också sjukt spännande och inte minst totalt oförutsägbart fram till sista sidan. Det här gillade jag mycket!

Amy och Nick är det perfekta paret i allas ögon. Men på parets femte bröllopsdag försvinner plötsligt Amy. Allt tyder på att hennes försvinnande varit ofrivilligt och efter en första sammanställning av brottsplatsen så pekar alla bevis i samma riktning - Nick är i allra högsta grad inblandad i hennes försvinnande. Nick, i sin tur, bedyrar dock sin oskuld, om han på inga sätt och vis har något alibi. Och om nu Nick är oskyldig till försvinnandet, såsom han själv påstår, var sjutton är då Amy?

Som sagt, fram till sista sidan är detta en helt och hållet oförutsägbar roman. En eloge till Flynn som verkligen lyckas med att hålla läsaren frustrerat nyfiken på händelseförloppet under en så stor del av romanen OCH som dessutom inte presenterar något givet slut. Vass egg, Flynns debutroman, har en självskriven plats på min sommarläsningslista!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar