tisdag 15 april 2014

Puts väck!

se mer på adlibris eller bokus
Oskar älskar att trolla! Meningen var att han skulle vara på trolleriträff med Magiska cirkeln under hela påsken, men nu är hans pappa borta med jobbet och mamma har fullt upp med Oskars nyfödda lillasyster och Oskar är helt enkelt för liten för att själv få ta tåget till träffen. Alltså tvingas Oskar stanna hemma. Klart han surar när något han sett fram emot i flera månader inte blir av.

För att slippa från skrikande lillsyrran går Oskar ut på en promenad genom stan. Så kommer han plötsligt till en butik han aldrig sett förut. Mr Fisto står det på en röd neonskylt (eller står det Mefisto?) Det visar sig att Mr Fistos butik säljer diverse trolleritrick och Mr Fisto demonstrerar i egen hög person ett av tricken. En svart och röd näsduk som kan få saker att försvinna! Oskar MÅSTE bara ha den här duken. Men har han råd?

 Puts väck! är en lättläst kapitelbok skriven av Ellen Holmboe. "Rysligt" står det stämplat framtill på boken under titeln. Njä, inte så värst, tänkte jag medan jag läste. Men det tog jag raskt tillbaka när jag kommit till sista sidan! Slutet är överraskande hårresande och inte snällt alls. Mycket effektfullt och jag kan inte låta bli att dra paralleller till den traditionella sagans sensmoral.

1 kommentar:

  1. Nu fattade jag vad du menade med synkning. Nästan läskigt... med någon halvtimmes mellanrum bara :)

    SvaraRadera