fredag 23 maj 2014

20 över 7

se mer på adlibris eller bokus
Ewa Christina Johansson är ett säkert kort om man vill läsa något spännande! Jag tycker hennes böcker om Ella som är utgivna på Hegas förlag är väldigt bra, och jag är riktigt sugen på att läsa Anden i glaset, som kom ut i början av hösten och som jag ännu inte hunnit läsa, men som jag hoppas få in när jag kallar in utlånade böcker inför sommarlovet. Med tanke på det tilltalande omslaget till Johanssons senaste bok, 20 över 7, så passade jag på att utnyttja min bibliotekariska förmån att låna hem boken innan den ens hamnat på nya-böcker-snurran. För med det omslaget tror jag det kommer att dröja innan jag kan lägga vantarna på den. 20 över 7 ser ut som en bok inom skräckgenren, men är snarare en deckare med övernaturliga inslag. Och helt ärligt så blev jag faktiskt lite besviken.

Luddes kusiner Mille och Hella är spårlöst försvunna efter att det brunnit i ladan på den gård de bor på. Det verkar som att Luddes kusiner är borta för alltid, men Ludde kan inte riktigt tro att det är sant. När hans mamma och pappa åker ut till gården för att titta på förödelsen följer Ludde med. Uppe på vinden ser han hur någon nyligen ristat in texten 20 över 7 på en planka. Vad betyder det? Har det något med försvinnandet att göra?

Berättelsen är både intresseväckande och spännande fram till upplösningen då gärningsmannen både bekräftar att han är den skyldige, exakt vad han gjort samt helt utan förekommen anledning (annat än att läsaren ska få veta vad som hänt) avslöjar hela sitt motiv för huvudpersonen. Det blir en typisk nu-avslöjar-jag-allt-innan-jag-dödar-dig-med-scen. Jag hade mycket hellre läst några sidor till för att få till ett smartare och skickligare avslöjande. Slutet tillåter läsaren att själv fundera kring oförklarliga och/eller övernaturliga företeelser, men personligen tycker jag mest att det är konstigt och ologiskt och jag funderar över om Johansson helt enkelt bara försökt komma runt ett givet eller traditionellt slut på sin berättelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar