fredag 9 maj 2014

Pym Petterson

se mer på adlibris eller bokus
Möt Pym Petterson, en elva och ett halvt-årig lätt pessimistisk tjej med fantastiskt livlig fantasi! När bara några veckor av vårterminen återstår får alla i klassen i uppgift att skriva en spännande berättelse om sin familj, som man sedan ska läsa upp inför alla. En sann berättelse, dessutom! Det får inte på något sätt vara påhittat. Men hur skriver man en sann OCH spännande berättelse om sin familj när den är totalt misslyckad som Pyms? Medan andra familjer äter hemlagad lasagne eller oxfilé serverar Pyms mamma bränd färdigpizza till middag, och medan andra syskon har en kärleksfull och ömsint relation så mer eller mindre avskyr Pym och hennes storasyster varandra och så vidare. Paniken hos Pym ökar i takt med varje klasskamrat som läser upp de mest fantastiska, spännande, roliga och fina berättelserna om sina familjer. Det går helt enkelt inte att skriva en sann och spännande berättelse om Pyms familj utan att lägga till lite.

Tyvärr genomskådar fröken Pyms alla försök till att bättra på sin berättelse. Hon går varken på att Pyms gammelfarfar var den tredje mannen på månen eller att hennes blonda storasyster är adopterad från Kina och Pym får börja om från början igen. Snart är det bara Pym som inte läst upp sin berättelse.

Det jag tycker bäst om med Pym Pettersons misslyckade familj är syskonrelationerna och hur de beskrivs. Som lillasyster känner jag verkligen igen mig i Pym och hennes relation med sin tonårssura storasyster (även om jag faktiskt minns vår relation som mer kärleksfull än den Pym har med sin syster). Jag kunde också bli lite skraj när min storasyster fick sina pubertetsvredesutbrott och det här med att skvallra för sina föräldrar för att man själv ska framstå i bättre dager känner jag också så väl igen. Pym Pettersons misslyckade familj börjar lovande, men jag tröttnar dessvärre ungefär halvvägs in i boken. Jag har egentligen inget speciellt negativt att säga om boken, utan det är snarare en känsla av att det saknas det där lilla som gör berättelsen tillräckligt engagerande för mig. Nu blir det inte mer än ett trevligt tidsfördriv.

Heidi Linde har i Norge kommit ut med minst tre böcker om Pym och i höst kommer del två i Pym-serien på svenska; Pym Pettersons misslyckade skolresa. (På norska finns även Pym Pettersons misslykka brevven.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar