tisdag 27 maj 2014

Sommarenkät

Denna sommarenkät hittade jag hos Pocketlover, som i sin tur hittade den hos Bokhora.

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
Bara fem!? Jag har nog MINST tio-femton böcker som jag tänker att jag ska läsa i sommar. Men dessa prioriterar jag väl främst:
Dracula av Bram Stoker för att jag försöker läsa minst en klassiker varje sommar och för att jag länge varit sugen på den riktige Dracula. 
Rosemary's baby av Ira Levin. En skräckklassiker! Och filmen gillade jag ju när jag såg den för väldans längesen. Och för att Bokdetektiven menar att detta är en av de bästa skräckisar hon läst.
Exodus av Julie Bertagna. Hade boken hemma förra sommaren. och flera andra lov har den varit hemom och vänt, men tiden har alltid saknats. Därför ska jag prioritera Exodus i sommar.
Huset Longbourn av Jo Baker. Står i kö på bibblan, så hoppas innerligt att jag hinner få den lagom till semestern. 
Höglandet av Steinar Bragi. En kollega påstod att detta var nåt av det otäckaste hon läst. Klart jag blev nyfiken!

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
För bara några veckor sen skulle jag ha svarat Trollkarlen från övärlden, men nu är ju den läst, så då får det väl bli nån annan bok som ligger och skräpar vid sängbordet.

3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
På balkongen, på en filt i parken eller på flyget/båten/tåget/bussen/bilen på väg mot spännande semestermål.

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
I vanliga läsfåtöljen hemma eller i sängen. Som vanligt. Men faktiskt också på ovanstående platser. Fast kanske inte lika mycket.

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Säkert någon helt annan än de jag skrivit ovan. Det brukar bli någon av de titlar som jag inte har så höga förväntningar på. 

6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
Sommarboken av Tove Jansson! För att Tove skulle fyllt hundra år i år och för att det är en så himla bra bok. (Annan valfri Tove Jansson-bok går givetvis också bra)

7. Strand eller hängmatta?
Hängmatta! Även om jag nu inte har tillgång till det...

8. Deckare eller roman?
Roman

9. Favoritgenre?
Skräck, YA och dystopier!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar