måndag 1 februari 2016

Den blomstertid nu kommer

Se mer på adlibris eller bokus
Marie-Chantal Long är en författare som jag tycker skriver väldigt bra ungdomsböcker, men vars böcker i mitt bibliotek tyvärr inte rör på sig så mycket som jag skulle önska. Att  hennes senaste bok Den blomstertid nu kommer vann Barnens romanpris i höstas hoppas jag nu ska ge hennes andra böcker en liten skjuts.

Sommarlovet har precis börjat. För bara några timmar sen satt fjortonårige Fred i skolans aula och sjöng Den blomstertid nu kommer. Nu sitter han i en kraschad bil tillsammans med de några år äldre Tarzan och Wahid. De har misslyckats med att råna mataffären. Det blev inga snabba cash, det var inte så enkelt och ofarligt som Tarzan övertygade dem om. Tarzan sitter fast bakom ratten och medan polissirenerna kommer närmare så flyr Fred och Wahid in i skogen.

Efter ett tag kommer killarna ut till en annan väg och ser där hur en man kliver ur sin bil för att gå in bland träden och pissa. Killarna skyndar sig att sno bilen men de har inte kört långt förrän de hör något från baksätet. Det har legat en tjej och sovit där och nu har hon vaknat. Hon kan inte ett ord svenska och hon kan inte vara mycket äldre än åtta-nio år. Precis som Freds lillasyster. Fred vill att de ska låta tjejen gå, men Wahid vägrar. Hon är ett vittne som kan tjalla och Wahid bestämmer att de ska gömma sig i en övergiven lada tills det lugnat ner sig lite. Det som började som nåt spännande känns nu som värsta mardrömmen.

Nu lyckas Fred smita med tjejen och han lyckas också se till att flickan hamnar i säkerhet. Men därefter följer ett långt sommarlov med ångest och skuldkänslor.

Arg! Det är min inledande känsla under de första kapitlen. Jag blir förbannad på Wahid och hur han beter sig och sen blir jag arg på hur han karaktäriseras. Long vill så klart att man ska förstå varför han reagerar och agerar som han gör, men innan förklaringen kommer längre fram i boken så framstår han nästan som SD's posterpojke för hur en typisk invandrare är. Det är otroligt provocerande. Och skulle man inte läsa vidare efter inledningen finns det så klart en fara med detta, men med tanke på hur spännande Den blomstertid... faktiskt är så hyser jag ingen större oro för att den som plockar upp boken inte ska läsa färdigt den. Det är högt tempo hela första halvan och därefter handlar spänningen mer om huruvida Fred ska åka fast eller inte och det dilemma som sliter i honom. Det här är en bra bok som kan användas föra att diskutera lag o rätt eller etik moral i skolan. Slutet tyckte jag i för sig blev lite för mycket bruksbok. Men det är väl en smakfråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar