onsdag 3 augusti 2016

Morden i Sandhamn

I pocket hos bl.a. adlibris och bokus
När kroppen av en död man inlindad i ett fiskenät dyker upp på stranden i Sandhamn en het julimorgon blir det Thomas Andreasson från Nackapolisen som får ta sig an fallet. Han är väl förtrogen med skärgården och uppvuxen på Harö inte långt från Sandhammar. Bara en vecka senare påträffas det på ön ytterligare en död person med koppling till den döde mannen och det man först förmodat vara en tragisk olycka förvandlas istället till en mordutredning med hög prioritet.

På ön bor Thomas barndomsvän, juristen Nora Linde, med sin familj och hon kan inte låta bli att själv undersöka några av de ledtrådar som Thomas avslöjar för henne och med Noras hjälp lyckas polisen ta utredningen framåt.

Enda anledningen till att jag valde att läsa I de lugnaste vatten är att jag de senaste åren tillbringat en del av sommaren i Stockholms skärgård och då även besökt Sandhamn, så även i år. För detta är annars inte min typ av bok. Förvisso gillade jag Henning Mankells böcker om Wallander väldigt mycket som yngre, men nu tycker jag det är för segdraget med kriminalare. De flesta deckare är för likartade och innehåller ungefär samma klyschor: en ensam polishuvudperson (ofta med brustet hjärta på något vis), en lugn idyll som förvandlas till något hemskt, lite familjekonflikter och annat vardagsliv och så några snorkiga överklasstyper samt några helylle jordnära hjältar. Ungefär så.

I de lugnaste vatten är den första boken i deckarserien om Morden i Sandhamn och likaså Viveca Stens skönlitterära debut som blivit en så pass stor framgång att ytterligare sex böcker kommit ut i serien. Ganska lagom läsning när man vill ha något lättsmält och lite småspännande, men jag väljer hellre något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar