måndag 10 oktober 2016

Blink

Länk till adlibris och bokus
Mette Finderups Blink är en episodisk roman med ett persongalleri om hela nitton personer vars liv under bokens tjugofem kapitel antingen bara snuddar vid varandras eller sammanflätas helt. Här är många hopp i både tid och rum men relationer, tonårsliv och kärlek är den röda tråden genom romanen.

Vi får bland annat träffa Amanda som är fast i ett våldsamt och destruktivt förhållande, Uffe som precis kommit ut som bög, Julie som är hemligt kär i Martin och skickar anonyma kärleksbrev. Och så har vi Mads som drabbas av kärlek vid första ögonkastet, men som glömmer ta reda på vad föremålet för hans beundran heter eller hur han ska kunna få tag på henne igen.

Blink är en annorlunda roman och jag tyckte mycket om den. Jag gillar titeln som jag tänker mig anspelar på att varje kapitel byter perspektiv och mer eller mindre är ögonblicksscener. I början tyckte jag förvisso att varje nytt kapitel kändes lösryckt, men ju fler kapitel man hinner läsa desto häftigare blir det när man märker hur vissa personer hänger ihop eller hur vissa händelse för samman karaktärerna. Det är snyggt gjort av Finderup som lyckas fläta ihop alla dessa ögonblicksscener till en komplett helhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar