måndag 6 februari 2017

Rimligt lyckade ögonblick

Länk till adlibris och bokus
Emanuel Kent är tillbaka! Och nu ska han börja gymnasiet. Han har alltså chansen att att börja om på nytt, skapa en ny version av sig själv och då gäller det att ha en strategi. Helst verka världsvan och intressant utan att ljuga eller brodera ut om sitt liv allt för mycket. Men den som känner Emanuel Kent kan redan här gissa hur den strategin kommer att gå. Nä, just det: Inte alls.

Emanuels trygga nav på gymnasiet blir Kaisa, Frank och Iggs som delas in i samma basgrupp. Frank är den givna ledaren i gruppen, Iggs definierar sig som kille och ägnar fritiden åt traktor-pulling och Kaisa är föremålet för Emanuels nya förälskelse. Alla i basgruppen verkar världsvana och självsäkra och Emanuel trevar sig igenom första lära-känna-fasen med att hävda att han lyssnar på jazz och älskar Herman Hesses bok Stäppvargen - en bok han för övrigt inte ens läst. Dessutom blir Emanuel (ofrivilligt) förespråkare för skolans hbtq-grupp genom att ta aktiv ställning för könsneutrala omklädningsrum och finner sig plötsligt leda en manifestation i vilken hans egna kläder åker av. Om det är pinsamt? You bet! Om man skrattar? Jodå. För min del blir det dock mest plågsamma nervösa skämsfnitter och tyvärr når jag inte upp till gapskrattsnivå i den här boken, vilket den första förmådde mig till. Men det är fortfarande roligt och träffande och några rimligt lyckade ögonblick får Emanuel trots allt vara med om till slut.

Rimligt lyckade ögonblick av Åsa Asptjärn är den tredje fristående boken om Emanuel Kent. Det går absolut att läsa den fristående men jag tycker nog att man bör ha läst de föregående böckerna för bästa behållning. Jag har exempelvis endast läst första boken, Konsten att ha sjukt låga förväntningar, och för min del skaver det lite när det nu i denna tredje bok antyds att något hände mellan Emanuel och Ammis i bok två, något som jag inte får veta mer om annat än rätt så vagt och liksom i förbigående.

Stort tack till BonnierCarlsen för rec.exet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar