tisdag 11 juli 2017

Scary tales retold

I våras började Hegas förlag ge ut Wiley Blevins mörka omtolkningar av klassiska sagor. Jag läste både Dödluvan och Askungen och vampyrprinsen med stor behållning och jag vet att man i slutet av sommaren även kommer att ge ut Prinsessan på den giftiga ärtan. Men jag kunde inte hålla mig. Så jag lånade hem ett par av böckerna som ingår i serien Scary tales retold (Lilla skräckbiblioteket på svenska) på engelska, nämligen Snow White and the seven trolls samt Jack and the bloody beanstalk. Och givetvis hoppas jag att Hegas kommer att översätta och ge ut även dessa.
Länk till adlibris och bokus

Snow White, som ju redan ursprungligen är en rätt så hemsk historia, tycker jag i och för sig blir något mjäkig i sin omtolkning. Elaka drottningen finns så klart med, men nog är hon elakare i den riktiga sagan? I Blevins version har den elaka drottningen ingen relation till Snövit från början och inte heller skickar hon ut en jägare att döda den stackars flickan. Men äpplet är så klart med och det biter Snövit i och faller genast ned i den djupa sömn som endast kan brytas av en prins kyss. Fast Snövit har så klart oturen att hamna i händerna på sju elaka troll som ser möjligheten att locka till sig rikedomar och skatter av de prinsar som vill prova att häva Snövits förtrollning. Och det där med att man måste kyssa Snövit är det så klart ingen som informerar prinsarna om som istället tror att de kan häva förtrollningen genom att ösa guld och silver på den vackra flickan, skatter som trollen givetvis tar hand om.
Länk till adlibris och bokus

Sagan om Jack och bönstjälken är jag inte lika bekant med sen tidigare, men jag tror nog att Blevins gör ett rätt så bra jobb med att göra denna till en läskigare variant. Här är det, till skillnad från i Snövit, i alla fall både blod och ond bråd död och det är ju lite det man förväntar sig när man läser nånting som ingår i en serie som heter Scary tales retold.

Böckerna på engelska tycker jag förresten funkar väldigt bra för de som vill läsa lite enklare böcker på engelska. Några svåra ord finns så klart, men som bredvidläsning på mellanstadiet är det inga större problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar