fredag 18 augusti 2017

Mordet på Orientexpressen

I pocket hos adlibris och bokus
Jag läste en hel del Agatha Christie i mina tidiga tonår, redan då räknades Christies böcker som deckarklassiker och det gläder mig, nu efter att ha läst Mordet på Orientexpressen, att historierna håller än än idag och fortsättes bli lästa.

Hercule Poirot är på väg till London efter ett uppdrag i Syrien och snabbaste vägen hem går med Orientexpressen från Istanbul till Calais. Vad som borde ha blivit en rätt så lugn och angenäm tågresa i förstaklassvagnen utvecklar sig dock till ett synnerligen svårlöst mordmysterium. Mitt i natten fastnar tåget i djupa snödrivor på Balkan och strax därpå upptäcks att en av passagerarna, Mr Ratchett, har knivhuggits till döds i sin kupé. Mr Ratchett har av en händelse kvällen innan avslöjat för Hercule Poirot att han känner sig hotad och förföljd. Eftersom mördaren nu omöjligen kan ha flytt i snöstormen blir alla resenärer i vagnen misstänkta förövare. Men vem bland konduktörer, barnflickor, grevar och grevinnor och nöjesresenärer kan tänkas ha haft motiv att döda Mr Ratchett? Finns det någon som kan lösa gåtan så är det Hercule Poirot!

Detta är pusseldeckare när den är som bäst. Och förresten, för den som missat det, så går Mordet på Orientexpressen i höst upp på bio i en ny filmatisering med flera tunga namn. Den ska jag se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar