måndag 9 oktober 2017

Liftarens guide till galaxen

Länk till adlibris och bokus
Douglas Adams Liftarens guide till galaxen räknas ofta till en av vår tids kultklassiker. En bok man bör ha läst. Jag har förvisso sett filmen från 2005, och den var väl ok som jag minns det. Att läsa boken har stått på min att-göra-lista ett tag för jag vill ju förstå storheten med denna humor-sci fi. Dock kunde jag ganska så omgående konstatera att detta inte var min kopp te.

Visserligen är Liftarens guide till galaxen fantastiskt fantasifull, den är knasig och har ett slags hyperaktiv berättarglädje. Det påminner faktiskt stundtals om när man läser berättelser skrivna av barn i 8-10-års åldern där detaljer och orsakssamband berättas ingående, ni vet när man faktiskt medan man läser nästan kan höra hur barnet suttit och fnissat medan hen skrivit. Lite så. Men alltså, nä. För min smak är det alldeles för många avbrott i historien, det är en, för att citera boken själv "...ganska ojämn bok /.../ och den innehåller en del artiklar som den tillfällige redaktören just för tillfället ansåg vara intressanta." Ungefär så. Jag tycker visserligen början är rätt kul med motorvägsbygget och så, men sen blir det för ojämnt, jag tappar bort mig och bryr mig väldigt lite om hur det ska gå för Arthur Dent och Ford Prefect.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar