tisdag 30 januari 2018

Nocturner

Länk till adlibris och bokus
Böcker brukar vara en given julklapp för många och jag ger gärna bort böcker, men brukar vara lite mer blygsam vad gäller att önska mig böcker. det blir väl lätt så när man har tillgång till ett eget bibliotek samt redan läst väldigt mycket. Hur som helst brukar alltid någon modig familjemedlem ge mig en bokklapp och i julas fick jag Nocturner av 2017 års nobelpristagare Kazuo Ishiguro. En trevlig överraskning som jag faktiskt såg fram emot att läsa.

De fem novellerna har en tydlig musikkoppling och är alla berättade ur fem manliga musikers perspektiv. Här finns berättelser om framgångsrika musiker som ställs mot den mindre erfarna musikern, berömmelse ställs mot karriärer som aldrig nått sin topp och yta ställs mot konstnärlighet (Nocturner har undertiteln fem berättelser om skymning och musik).

Ett par av novellerna berör men tyvärr infriades inte mina förväntningar riktigt, troligtvis för att det helt enkelt inte var min cup of tea. Novellformatet gillar jag förvisso, men temat musik var alltför påtagligt för mig och lite mer på en nördnivå som jag inte riktigt kvalificerar in mig på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar