onsdag 15 april 2020

Monsterhamstern

Länk till adlibris och bokus
När jag gick på lågstadiet fick jag en egen hamster! Piff fick han heta och han var jättesöt och jag minns det som att jag var rätt nöjd med mitt alldeles egna lilla husdjur. Trots att han i stort sett bara var vaken om nätterna. I det avseendet är väl en hamster inte världens mest lajbans husdjur, men det brydde jag mig inte så mycket om då.

Men det gör Billy. Hans hamster Herkules sover mest hela dagarna och när han väl är vaken så gör han absolut ingenting förutom att emellanåt vagga fram till sin matskål och äta lite. Trots att Billy tjatat om i en evighet om att få en hamster så tycker Billy att Herkules är en besvikelse.

Men så råkar Billy se en reklam för Supersnacks på Tv. Supersnacks är mellanmålet för alla som inte har ork och som har tappat sugen. Visserligen är Supersnacks menat för människor, men det kan väl inte skada om Herkules smakar lite? Billy köper ett paket och låter Herkules smaka. Först händer ingenting. Men sen lägger Billy märke till att Herkules blivit större. Och han slutar inte att växa! Snart har Herkules vuxit ur sin bur och Billy bestämmer sig för att gömma hamstern på vinden för att slippa behöva förklara för mamma och pappa. Men då har han inte räknat med att även vinden snart kommer att vara för liten för Herkules.

Monsterhamstern av Paul Harrison är en hyfsat lättläst och humoristisk bok för lågstadieåldern som kan funka både som högläsning eller egenläsning för de som kommit igång med sin läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar