måndag 16 maj 2011

Bok som lever upp till sitt rykte

Vårens klart mest hajpade ungdomsbok är Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Så många blogginlägg man läst som är fullkomligt lyriska i sina recensioner av boken, och så mycket publicitet som boken har fått, gjorde mig automatiskt skeptiskt inställd från början. För det är inte sällan man blir besviken har jag lärt mig vid det här laget. Men det slapp jag bli. Cirkeln är välskriven och spännande och förtjänar faktiskt den hajp som blivit kring boken.

Berättelsen utspelar sig i det gamla gruvsamhället Engelsfors. På en toalett på en gymnasieskola hittas en emokille död. Hans handleder är uppskurna och alla förmodar att han tagit sitt liv. Hans bästa vän står dock på sig; det är uteslutet att han skulle ha begått självmord. Kort efter killens död börjar märkliga saker ske och sex tjejer blir kallade till ett möte mitt i natten när månen lyser blodröd. Alla går de på Engelsfors gymnasium men har inte mycket annat gemensamt. Faktum är att de snarare aldrig ens skulle närmat sig varandra, än mindre pratat med varandra om det inte vore för att de nu får veta att de är häxor med speciella krafter. Tjejerna är enligt en urgammal profetia De Utvalda som ska strida mot ondskan i en strid som snart kommer att utspela sig i Engelsfors. Utan varandra kommer ingen att överleva och tjejerna måste lära sig att samarbeta för att hantera sina krafter och för att stoppa Ondskan innan tiden rinner ut.

Cirkeln är en riktig bladvändare och är skickligt skriven så att spänningen och mystiken håller hela berättelsen igenom. Trots att det är en ganska tjock bok känns den inte alls så maffig och går snabbt att läsa. Tjejerna är väl porträtterade och jag är faktiskt mer sugen på att lära känna dem bättre och läsa mer om dem och deras utveckling, än vad jag är nyfiken på hur det kommer att gå i den stora striden. I vilket fall så får jag hålla mig ett tag. Nästa del, Eld, kommer inte ut förrän nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar