måndag 6 juni 2011

Så har jag det nu

Jag tycker mycket om Meg Rosoffs sätt att skriva. Hon har ett underfundigt och lite humoristiskt språk men kan trots det få in ett stort allvar i sina böcker. I Så har jag det nu skickas Daisy från New York till England för att tillbringa sommaren hos sina kusiner på en gård. Miljön i England står i skarp kontrast till det cityliv Daisy är van vid men hon trivs. Mycket tack vare sina fantastiska kusiner som får henne att känna sig som hemma, som en i gänget. Och speciellt tycke fattar hon för Edmond som på något underligt vis tycks kunna läsa hennes tankar. Trots oroligheter i världen får kusinerna en helt fantastisk sommar. Bombningarna i London och de politiska konflikterna känns avlägsna, men sakta hinner verkligheten ikapp deras lantliga idyll.

Det är en fiktivt konflikt som skildras i Så har jag det nu, och skildringarna känns, kanske inte sannolika, men väldigt äkta. Framför allt känns kusinernas uppfattningar och upplevelser trovärdiga. Till en början är kriget bara ett avlägset hot, något som inte helt och hållet rör dem, men sakta kryper konflikten närmare och kusinerna blir tvungna att förhålla sig till en ny verklighet.

Så har jag det nu är Meg Rosoffs debutroman vilken hon tilldelats flera priser för. Tidigare i vår läste jag hennes senaste bok Den jag var som jag också gillade mycket. Meg Rosoff har intagit en plats som favoritförfattare hos mig och en omläsning av Justin Case lär nog bli aktuell i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar