tisdag 30 augusti 2011

Det händer nu

Det händer nu är skriven av Sofia Nordin och handlar om Stella som går i 9:an. Stella är upp över öronen förälskad. Men hon kan absolut inte avslöja för någon att hon är det, även om hon tycker att alla andra säkert redan har fattat det. Stella har blivit kär i sin bästa kompis Sigrid och även om det är accepterat att vara gay idag, så är det inte lätt för Stella att erkänna för alla andra vad hon verkligen tycker. När Sigrid frågar om Stella vill följa med hennes familj till Kreta blir Stella överlycklig. Efter resan är Stella mer kär än någonsin men hon tvekar fortfarande att berätta för någon. Hon försöker till och med att testa om hon verkligen inte tänder på killar ändå och uppmuntrar Sigrids storebror Hannes, som i sin tur blivit superförälskad i Stella. Men trots upprepade försök så går det inte. Hannes är helt enkelt inte tjej.

Det händer nu har hyllats av många och boken hamnade även i topp bland årets bokjury-utnämningar. Det här är en "komma-ut-bok" i vilken det mesta, för ovanlighetens skull, faktiskt går bra. Sofia Nordin fokuserar mer på att Stella är en förälskad tonåring än en förälskad lesbisk tonåring och det gillar jag. Jag tycker också om hur väl Sofia Nordin lyckas fånga dessa förälskelsekänslor och Stellas osäkerhet inför att erkänna för sig själv och alla andra hur kär hon faktiskt är.  

Det händer nu är ingen dålig bok, men jag tycker inte att den är bra. Jag saknar något, men kan inte sätta fingret på vad. Den berörde mig helt enkelt inte så djupt och därför får boken bara ett ganska så schysst medelbetyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar