onsdag 31 augusti 2011

Tyko Flores del II

Martin Widmark och Henrik Tamm är tillbaka med andra delen om Tyko Flores äventyr - Fyrtornet i Son-Li. Del två tar vid där Den dansande djävulen slutade och man kastas rakt in i handlingen. Tyko och Julius har tagit sig igenom porten till Den Andra Världen där tre mycket originella filurer, som ingår i ett varietésällskap, väntar på dem. Det visar sig ha dessa har svurit att hjälpa Tykos mor, som hålls fången i Den Tredje Världen. Tillsammans med varietésällskapet beger sig Tyko mot hamnstaden Son-Li som styrs av en blodtörstig furste. Därifrån måste de på något vis finna en väg över det farofyllda havet, förbi Ormapan och in i Den Tredje Världen. Fyrtornet i Son-Li bjuder på hemligheter och avslöjanden och Tyko kommer allt närmare sanningen om sitt ursprung. Men vägen dit är kantad av hiskeliga faror och äventyr.

Jag tyckte att Fyrtornet i Son-Li kändes precis som en mellanbok, lite av en färdsträcka du måste passera för att nå tredje och avslutande delen i trilogin. Jag gillade ju verkligen Den dansande djävulen och kanske är det bara så att jag hade för höga förväntningar på bok nummer två, men jag tyckte inte att Fyrtornet i Son-Li var lika spännande. Dock får man reda på mycket om Tykos bakgrund samt en hel del fakta om de parallella världarna, och detta är säkert sådant läsaren behöver ha med sig till den avslutande delen om Tyko Flores. Jag tror (och hoppas) att den tredje boken, Polyhymnias guld, kommer att vara lika rafflande spännande som Den dansande djävulen är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar