fredag 22 juni 2012

Jag väntar under mossan

Jag väntar under mossan är Amanda Hellbergs första bok för barn och ungdomar. Hon har tidigare skrivit spökhistorier och skräckromaner för en vuxnare publik. Jag har inte läst något av henne tidigare, men efter att ha slukat Jag väntar under mossan så noterar jag Amanda Hellbergs romaner på min lista över intressanta böcker jag bara måste läsa.

Tilda är på besök i Sverige över sommaren. I vanliga fall bor hon i England men om somrarna händerna det att familjen hälsar på Tildas morfar som bor i en stuga ute i skogen. I stugan har Tildas mamma vuxit upp men det var också här som Tildas mormor försvann spårlöst när Tildas egen mamma bara var åtta år.

Den här sommaren får Tilda och morfar rå om varandra ensamma eftersom Tildas föräldrar ska iväg på kryssning i Norge, och det är rätt mysigt. Men den här sommaren börjar Tilda förnimma saker och ting. Hon ser och känner närvaron av någon eller något som inte borde finnas. Något ruvar i skogen utanför morfars stuga och det vilar definitivt något spöklikt över den en gång så populära badsjön som endast Tilda och morfar numera besöker. Vad det än är som pockar på Tildas uppmärksamhet så kommer det sakta men säkert närmre och Tilda börjar själv söka efter svar på den ondskefulla stämning som vilar över sjön.

Jag väntar under mossan är riktigt mysig och kuslig sommarläsning. Oknytt och knytt samsas i ett långsamt berättartempo som förhöjer den kusliga stämningen i den svenska sommaridyllen. Jag gillar hur Hellberg plockar in den nordiska folktrons många väsen i berättelsen och som också skänker en förtrollningens krydda till både miljöbeskrivningar och handling.

För övrigt har boken ett snyggt, tilltalande omslag som utmärkt fångar stämningen i romanen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar