fredag 17 maj 2013

Den värdefulla pendlingen

Jag, som pendlar med buss till och från jobb, har lyxen att kunna nyttja pendlingstiden till att läsa. Men under sommarhalvåret är det ju så mycket trevligare att kunna vara ute mer och därför har jag, med start idag, bestämt mig för att jag ska börja cykla till jobbet de dagar vädret tillåter (dvs de dagar då det inte står spön i backen). Detta brukar jag försöka göra under sommaren när det är fint väder, men i år har den kyliga våren (och min bekvämlighet) fördröjt det här med att komma till skott att hoppa på cykeln istället för att hoppa på bussen.

Rapsfälten blommar mellan Lund och Bjärred
Det enda egentliga problemet med att cykla är att jag "förlorar" min dagliga pendlingslästid. Och detta försöker jag ta igen genom att lyssna på ljudböcker under tiden jag cyklar. Jag har tidigare somrar nästan uteslutande lyssnat på deckare. Men årets cykelsäsong inleddes med Doktor Proktors pruttpulver! Doktor Proktor-böckerna har jag velat läsa väldigt länge, men som så alltid blir, så har Doktor Proktor fått prioriteras bort. Men nu så kan jag njuta av underbare Helge Skoog, som läser upp Jo Nesbös ganska tramsiga, men väldigt roliga bok om Doktor Proktor. Trots hård motvind hem kunde jag inte undlåta mig ett och annat fniss och cyklade på med glatt humör hela vägen hem!


4 kommentarer:

  1. I mina öron låter en kombination av Helge Skoog, Doktor Proktor och blommande rapsfält som något alldeles fantastiskt!!

    SvaraRadera
  2. Jaha, så rapsen blommar nu. Får nog ta en vända och titta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skynda, skynda! Rapsen blommar ut alldeles för snabbt

      Radera