torsdag 28 april 2016

Spökstaden

Se mer på adlibris eller bokus
Ransom Riggs andra bok om Miss Peregrines besynnerliga barn, Spökstaden, har jag inte tagit mig tid att läsa förrän nu- - trots att jag varit supersugen länge. Men så är det ibland. Första boken, Miss Peregrines hem för besynnerliga barn, som jag läste på engelska, tog mig med storm! Suveränt bra, tyckte jag. Jag hade alltså en del förväntningar på uppföljaren. Och dessvärre känner jag att de inte infriades. För det första hade jag invändningar mot språket, jag vet inte, det kan ha berott på att jag den här gången läste på svenska, men jag tyckte det kändes som att Riggs ansträngde sig för mycket för att skriva roligt och underfundigt. Eller så funkar en del meningar helt enkelt inte i översättning utan att det känns konstlat. Jag vet inte? Vidare så var fascinationen med Riggs användning av bilder inte lika stor längre. Var det kanske så att bilderna tog över lite för mycket? Var det så att det inte kändes lika nytt och fräscht den här gången? Jag vet inte. Men huvudsakligen var min upplevelse av första boken milsvid mycket bättre.

Spökstaden fortsätter direkt där första boken slutar. Jakob och de besynnerliga barnen flyr ön och de väsen som jagar dem i båtar. De har lyckats rädda Miss Peregrine som blev kidnappad av väsen, men hon är för det första skadad och för det andra har hon fastnat i sin fågelskepnad och kan inte förvandla sig tillbaka. För att kunna hjälpa Miss Peregrine måste Jakob, Emma och de andra ta hjälp av en annan ymbryn (=...), men hur ska de hitta någon när i stort sett alla infångade av väsen? De beger sig mot London där de förhoppningsvis kan finna hjälp och räddning för Miss Peregrine. Det blir en strapatsrik resa dit med väsen och tomgastar som flåsar dem i nacken. Men för Jakobs del blir det också en lärorik resa då han får lära sig mer om sin förmåga samtidigt som hans funderingar på vart han hör hemma växer sig också större.

Att jag nu inte var så begeistrad över Spökstaden gör mig dock inte mindre entusiastisk inför den kommande långfilmen baserad på Miss Peregrines hem för besynnerliga barn. Den tror jag kommer att bli helt suverän!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar