tisdag 14 juni 2016

Mycket mer än så

I pocket hos adlibris och bokus
Auden är high school eleven med toppbetyg, den ansvarsfulla lillasystern och en snudd på perfekt dotter som för det mesta tycker som sin mamma. Till hösten väntar college men nu till sommaren har Auden fått erbjudande om att komma och bo hos sin pappa, hans nya fru och deras nyfödda dotter som bor vid kusten. Auden tycker det låter som en bra idé. Det kan faktiskt vara dags för en förändring. Auden saknar socialt liv och hon har dessutom inte sovit en hel natt på flera år.

Auden föreställer sig att hon hos sin pappa kommer att få tid att läsa och förbereda sig inför höstens studier. Men av den varan blir det inte mycket. För det första visar det sig att Auden hamnar mitt i en familjekris. Audens pappa håller på att skriva färdigt en roman och detta är för honom det allra viktigaste. Han har inte tid med några nyfödda barn, och han MÅSTE ha sina nio timmars sömn varje natt. Därför får hans fru, Heidi, dra det tunga lasset med den nyfödda dotter som dessutom är ett väldigt gnälligt och skrikigt barn. För det andra skaffar sig Auden ett sommarjobb i Heidis lilla butik och för det tredje träffar hon Eli som inte heller sover om nätterna. Tillsammans med Eli söker Auden efter vem hon vill vara. Hon lär sig mycket om sig själv, hon lär sig saker om sina föräldrar, hon lär sig hur det är att ha vänner. Och hon lär sig att allt kräver övning. Inte minst när det gäller relationer.

Sarah Dessen är feel good-drottningen för tonåringar, Hon kör, vad jag förstått, ungefär samma koncept i alla sina böcker: det är sommar, förälskelser, vänskap och huvudpersoner som alla på något vis genomgår en förändring. Jag har bara läst Blunda och hoppa tidigare som jag väl tyckte var ok, men Mycket mer än så gillade jag. Jag har lärt mig från mitt förra Dessen-möte att man inte ska skynda med läsningen av hennes romaner. Det är i varje fall inte min typ av sträckläsningsbok utan snarare en bok att njuta av lite då och då och för en del kan Mycket mer än så säkert räcka en hel sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar