måndag 3 april 2023

Neverwhere

Länk till adlibris och bokus
När Richard Mayhew en kväll hjälper en skadad ung kvinna som han hittar på en gata i London vänds hans liv upp och ner. Den unga kvinnan som kallar sig Door är på flykt undan två bestialiska lönnmördare. Såväl Door som de hon flyr från tillhör egentligen världen som existerar under London. Ett London i kloakerna och tunnelbanorna. Det är Neverwhere som bebos av råttor, demoner, änglar och krigare. Bland annat. Richard Mayhew räddar Doors liv när han hjälper henne, men samtidigt så utplånar han sitt eget. När Door tackat för hjälpen och återvänt till dit hon kom ifrån upptäcker nämligen Richard att han inte längre existerar. Han har inte längre något jobb, hans fästmö känner inte igen honom och hans lägenhet hyrs ut till andra hyresgäster. Det är precis som att han aldrig har existerat. För att få tillbaka sitt liv måste Richard leta upp Door i undervärlden och där får han följa med på ett äventyr utan dess like.

Neil Gaiman skrev romanen Neverwhere efter att ha bearbetat manuset till tv-serien Neverwhere som han fick i uppdrag att skriva åt BBC. När allt mer av hans manus ändrades eller ströks inför filmningen beslutade sig Gaiman att helt enkelt skriva en roman istället för att kunna berätta historien om Richard Mayhew och världen under London så som Gaiman själv föreställde sig att den skulle bli berättad. Gaimans ambition med Neverwhere var att skriva en bok som skulle betyda lika mycket för vuxna som de böcker han själv läste som barn betydde för honom. Det här må vara Gaimans egen favorit, men tyvärr blir jag aldrig riktigt såld på romanen. Det är nånting med att jag inte riktigt kommer in i boken, det är en seg känsla jag har när jag läser. Trots en fascinerande undre värld med spännande karaktärer avslutar jag boken med konklusionen av att jag har haft betydligt större läsupplevelser med Gaimans andra böcker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar