onsdag 23 oktober 2019

Bli kvar

Länk till adlibris och bokus
Lukas vaknar upp bredvid Sophie. Sophie som är hans bästa vän och som han känt så länge och som han varit hemligt kär i hur länge som helst. Igår kysstes de för första gången. Idag flyttar Sophie trettio mil bort till Göteborg för att plugga. Tajmingen är med andra ord inte den bästa.

Lukas ska stanna kvar och jobba på den lilla värmländska orten som de vuxit upp i. Han har ingen längtan bort som så många andra i hans ålder. Som kompisen Daniel som redan är borta. Eller som Sophie. Måste man vilja flytta, resa bara för att alla förväntar sig att man ska vilja det? Gång på gång måste Lukas försvara sitt val att stanna på den lilla orten. Varför kan det inte vara okej att stanna kvar, bara vara nöjd med det man har?

Lukas vet att det inte räcker för Sophie. Hon vill bort. Även nu efter igår. Räcker inte Lukas till för henne? Hon kanske inte är tillräckligt kär? Alla dessa tankar mal fram och åter i Lukas medan han kör Sophie och hela hennes pick och pack den långa vägen till Göteborg. Det var tänkt att det skulle bli en mysig roadtrip, fikastopp och prat. Men inom Lukas stiger osäkerheten istället. Går det att följa sin egen väg samtidigt som man följer sitt hjärtas väg?

Bli kvar av Maja Hjertzell är en kort roman, hela berättelsen utspelar sig under mindre än ett dygn, som handlar om kärlek och vänskap och om att välja rätt väg i livet. Jag tror boken bäst passar i händerna på målgruppen unga vuxna. Jag tyckte om Bli kvar, men blev inte så engagerad i berättelsen som jag trott att jag skulle bli. Men jag är nog bara för gammal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar